Celoroční hra
Příklady dobré praxe - Celoroční cíl s ekologickou tematikou 2024/25
05.11.2025
Školy a školky, přihlášené k Celoročnímu cíli s ekologickou tematikou, si mohou každoročně vybírat ze 4 tematických okruhů: Předcházení vzniku odpadů, Třídění a recyklace, Šetrná spotřeba vody a Klimatická změna.
Následující řádky přináší výběr několika zajímavých projektů v jednotlivých tématech z Celoročního cíle 2024/25.
Předcházení vzniku odpadů
Základní škola a Mateřská škola Samotišky, p. o.: Zorganizovali jsme sběr starého papíru pro naši obec, plnili jsme pravidelně úkoly z Recyklohraní, realizovali jsme úklid obce. Pro vlastní projekt k předcházení vzniku odpadů v rámci Dne Země jsme využili výukové materiály ekologického centra Olomouckého kraje Sluňákov.

Základní škola, Česká Lípa, Partyzánská 1053, p. o.: Pokračovali jsme v třídění papíru a plastů do k tomu určených sběrných nádob ve všech třídách školy. Nově jsme se zaměřili i na využití bioodpadu: kompost ve školní zahradě a svépomocí vyrobený vermikompostér s osádkou kalifornských dešťovek (zatím se mají čile k světu). Vyprodukovaný (vermi)kompost plánujeme využít při předpěstovávání sazenic zeleniny a květin, které nabízíme rodičům během akce "Farmářská hodinka". V rámci předcházení vzniku odpadu jsme zorganizovali školní SWAP (viz také úkol Plýtvák šatní).
Třídění a recyklace
Mateřská škola Nad Parkem, Praha: Uspořádali jsme akci Den Země zaměřenou na recyklaci odpadu a nebo jeho znovu využití (papírkoule, výrobky z papírmaše). Celoškolní projekt - výroba loga ptáčka recykláčka z odpadového materiálu (PET lahve, papírové tašky, staré látky, kov). Výlety po okolí školy s doprovodným recykloprogramem (například hledání popelnic na tříděný odpad). Vlastní projekt byl sledování frekvence plnění košů na papír a plast v jednotlivých třídách.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, p. o.: Během celého roku jsme aktivitami z Recyklohraní podporovali systematickou péči o prostředí, a to včetně jarního a podzimního úklidu okolí školy (Ukliďme Česko), vzdělávacími aktivitami o odpadech, exkurzemi a spoluprací s úklidovou firmou. Podařilo se dále o něco více ekologizovat provoz školy (další zlepšení likvidace odpadů a jejich třídění) a zapojit rodiče a žáky do sběrových akcí.
Základní škola a mateřská škola Třebenice, okres Litoměřice, p. o.: Během letošního školního roku jsme se aktivně zapojili do několika ekologických projektů. Pomocí pokusů jsme si vyzkoušeli, jak funguje čistička odpadních vod. Zorganizovali jsme sběr baterií, drobného elektroodpadu i vysloužilých mobilních telefonů. Tradičně jsme přidali ještě celoškolní sběr papíru a víček od PET lahví. Pravidelně organizujeme sběr papíru ve městě, kdy ve spolupráci s Městským úřadem v Třebenicích necháme sběr vyhlásit rozhlasem. Občané města pak mohou nechat sběr svázaný do balíčků před domem, děti si jej společně s učiteli svezou do školy.
Na začátku října jsme vyrazili na exkurzi na kozí farmu v Merbolticích, kde jsme se dozvěděli spoustu zajímavostí o chovu zvířat a zpracování mléka. A protože nám záleží i na udržitelném způsobu života, uspořádali jsme také SWAP hraček – výměnný bazar, kde si děti mohly vyměnit hračky, které už doma nevyužívají.

Šetrná spotřeba vody
Základní škola a Praktická škola, Jičín: V rámci Celoročního cíle jsme se zaměřovali na šetrnou spotřebu vody a zmapování zdrojů pitné vody v bližším i širším okolí naší školy. Chtěli jsme vytvořit mapu, což se zatím nepodařilo, ale pracovali jsme s jinou mapou vodních zdrojů ze stránek Vodohospodářské a obchodní společnosti Jičín, která je krásně zpracována on-line. V rámci celého roku jsme navštívili čističku odpadních vod v Jičíně a různé druhy vodních zdrojů, učili jsme se, jakými způsoby můžeme šetřit s vodou a vypravili jsme se najít studánku do lesa, přičemž jsme cestou mapovali i další zdroje vody v pumpách.
Základní škola, Trutnov, Komenského 399: Zrealizovali jsme vlastní projekt (projektový den) na téma Buďme k vodě šetrní. Skupinovou prací a prezentováním před třídou jsem se naučili, jak být k vodě šetrní, proč a jak šetřit vodou. Zhodnotili jsme hospodaření s vodou ve škole, navrhli si ve škole pravidla, jak neplýtvat vodou. Zmapovali jsme cestu vody do školních kohoutků a cestu odpadní vody ze školy. Zrealizovali jsme scénář Ekoabecedy Co do kanalizace nepatří. Navštívili jsme vodojem, ze kterého se voda dostává do školních kohoutků a ČOV v Bohuslavicích, kam odchází odpadní voda.
Klimatická změna
ZŠ Horoměřice: Spolupracovali jsme s vedením obce: žáci vypracovali projekty na revitalizaci staré rokle, vítězné práce by měly být příští rok realizovány. Zasazení stromku na Den Země. Edukační projekce s tématy: Klimatická změna a Zázračná voda. Interaktivní přednáška Circular Weep (pod záštitou ČVUT Praha).
MŠ Heydukova, Opava-město: Otvírání studánek - jaký by byl život bez vody a proč je důležitá. Poznávali jsme, co do studánky nepatří a seznámili jsme se s některými druhy žab a jejich rozdíly. Povídali jsme si příběh jahody a nasadili jsme si na bylinkovou zahradu jahodníky. Na školní zahradě jsme vysadili tři ovocné stromy a malou louku pro opylovače a vysvětlili jsme si jejich důležitost. Povídali jsme si na téma Jaké počasí mám nejraději, jaké živly mohou nastat a jak k tomu předcházet.
Mateřská škola Brno, Šromova 55, p. o.: ROSTEME SPOLU – výroba vyvýšených záhonů - sběr dřeva pro spodní část výsadby, plnění záhonů nasbíraným materiálem, školním kompostem a zeminou, osázení semínky a vlastními sazeničkami, využívání bylinek ze zahrádek ve stravování MŠ a ochutnávky vypěstované zeleniny.
Základní škola Rychvald, okres Karviná, p. o.: Vysadili jsme v rámci Dne země 6 ovocných keřů na školním pozemku. Vlastní projekt byl celoškolní, a to uspořádání Dne země osmými třídami pro mladší spolužáky. Na stanovištích byly použity i materiály z Recyklohraní.
Základní škola a Mateřská škola Krchleby, okres Kutná Hora, p. o.: Cílem bylo oživení školní zahrady a přilákání živočichů - vytvořili jsme bylinkový chodník, zasadili motýlí keře, šeřík, do jezírka, které jsme tvořili loni v rámci Recyklohraní, jsme dosadili vodní rostliny.




facebook