Inspirace z praxe
Neplýtvejme s potravinami, aneb Jak zužitkovat vše beze zbytku
05.03.2025
Věková kategorie: 2. st. ZŠ
Klíčové téma: Předcházení vzniku odpadů
Škola, která inspiraci poskytla: Základní škola a Mateřská škola Žalany
Jméno pedagoga: Mgr. Kamila Šmídová
Popis aktivity
Cíle projektu: 1. Zvýšit povědomí žáků o problematice plýtvání potravinami. 2. Naučit žáky praktické tipy a triky, jak předcházet plýtvání. 3. Rozvíjet kreativitu žáků při využití zbytků potravin. Doplňující: Podpořit solidaritu a pomoc vybranému zvířecímu útulku, chovatelům hospodářských zvířat, pastevcům z blízkého okolí.
Aktivity projektu:
Informační kampaň: 1. Žáci vytvoří plakáty, letáky, případně prezentace na téma související s plýtváním potravinami. 2. Mohou například uspořádat v jídelně osvětovou přednášku pro ostatní žáky ve škole, učitele, zaměstnance školy, jejímž výstupem bude vyhlášení nějaké výzvy pro školy v daném měsíci. 3. Vytvoří informační nástěnku s tipy, jak neplýtvat, která může být vyvěšena online na školním webu.
Praktické workshopy:
a) Vaření ze zbytků: Žáci se naučí připravovat chutné pokrmy ze zbytků jídel. Příklad: U nás se vařila Uhlířina (pokrm z Plzeňska, který je v našem kraji trochu poupraven, někdy se mu též říká Grenadire March) Recept: 1. orestujeme nakrájenou cibuli 2. přidáme nadrobno nakrájené vařené brambory 3. dále uvařená vřetena, případně různé spirálkovité těstoviny 4. vše řádně promísit ve velkém pekáči 5. nadstavba: může/nemusí být zalito rozšlehanými vejci 6. nechat zapéct 7. podávat s okurkovým salátem 8. chutná teplé, ale i studené (ověřeno v praxi)
b) Kompostování: Žáci se seznámí s principy kompostování a založí školní kompost. Pěstování bylinek: Žáci si vypěstují vlastní bylinky, které využijí při vaření.
c) Sbírka, solidarita k potřebným My jsme u nás aktuálně vyhlásili sbírku potravin (granule, konzervy, piškoty) a potřeb pro psy (deky, vodítka, antiparazetika, hračky pro žvýkání a interaktivní hry). Umístili jsme 2 sběrné boxy (v každém pavilonu školy 1) Žáci druhého stupně v rámci výuky IT zhotovily plakáty v programu Canva a sbírku propagovali na sociálních sítích.
Rozšířená nabídka, kterou jsme ještě v praxi nezrealizovali, ale může obohatit daný projekt: 1. Soutěž o nejlepší recept na jídlo ze zbytků. 2. Kvíz o plýtvání potravinami. 3. Třídění odpadu ze školní kuchyně, kompostování.
Výstupy projektu: 1. Plakáty, letáky, prezentace o plýtvání potravinami. 2. Foto Kuchařka s recepty na jídla ze zbytků. 3. Školní kompost. 4. Sbírka pro zvířecí útulek AniDef Žim. 5. Zhodnocení kladného přístupu kuchařského personálu a poděkování za jejich ochotu a vstřícnost s realizací "vaření ze zbytků"
Hodnocení projektu: Žáci se aktivně zapojili do vyhlášených výzev, propojení výuky a vztahů mezi žáky 1. a 2. stupně naší ZŠ. Dokonce i děti z MŠ přidaly ruce k dílu a sbírají tvrdé pečivo, vaječné skořápky nebo cukr v akci pro místní včelaře. Celkem se již 3x za uplynulý školní rok vybíralo pro zdejší žimský psí útulek. Radost nám dělá pozitivní zpětná vazba od žáků, pedagogů, rodičů, ale i provozovatelů útulku Anidef.
Mezipředmětové vazby: Přírodopis: Kompostování, pěstování bylinek. Chemie: Složení potravin, chemické procesy při kompostování. Vaření: Příprava jídel ze zbytků s využitím prostor školní jídelny (Jídlo připravováno v pátek večer během přespávání žáků ve školní tělocvičně "Noc ve školní lavici". Tradičně se ve školách pořádá například Noc s Andersenem, nebo jiné tematické přenocování žáků v prostorách školy. V tu dobu je ideální využít "opuštěnou" prostornou školní kuchyň). Výtvarná a pracovní výchova: Tvorba plakátů, propagačních letáků. Informatika: Tvorba plakátů, prezentací. Český jazyk: Tvorba informačních textů. Etická výchova: Pomoc potřebným. Solidarita.