Inspirace z praxe
Rozmanitost stromů - využití metod RWCT
06.05.2025
Věková kategorie: 1. st. ZŠ
Klíčové téma: Jiné
Škola, která inspiraci poskytla: ZŠ Budišov
Jméno pedagoga: Mgr. Jana Smrčková
Popis aktivity
Vzdělávací obor: člověk a jeho svět
Klíčové kompetence: K1, K2, K3,K4, K5, K6
Třída: 5.
Cíl: Seznámení s rozmanitostí stromů znaků a využití. Využití metod RWCT, VCHD, klíčová slova, hlavní myšlenky, pětilístek, sopka, životabáseň.
Pomůcky: metodika RWCT – pracovní listy, papír, pastelky, výtvarné potřeby
Úvod: myšlenková mapa smrk – evokace k tématu
Průběh: využití pracovního listu VCHD – vím – chci vědět – dozvěděl jsem se - samostatná práce žáků, kdy píší do V vše co o smrku ví - do CH píší, co by se chtěli dozvědět - žákům je nabídnuta část textu, který čtou, podtrhávají klíčová slova a hlavní myšlenky a zapisují je do třetího oddílu – D dozvěděl jsem se - následně pracují se dvěma částmi textu, které zpracovávají stejným způsobem - diskusní kruh – porovnávání získaných vědomostí s dosavadními, obohacování na základě interpretace spolužáků Došlo k uvědomění si a propojení známého s novým. Reflexe proběhla ve dvojicích, kdy žáci informace, které byly pro ně nejdůležitější a nejzajímavější zpracovávali do pětilístku, sopky, životabásně a grafického vyjádření – pomocí piktogramů a jednoslovného vyjádření nakreslili smrk s jeho nejdůležitějšími atributy.
Závěr Galerie stromů, pětilístků, životabásní, sopek byla umístěna v prostorách školy. Galerií procházely následně všechny ročníky, vyhodnocovali práce svých spolužáků. Metody RWCT postavené na evokaci, uvědomění si významu a reflexy jsou pro poznání žáka a jeho maximální osobní růst nejpřínosnější.