Novinky a aktuality

Projekt EKOABECEDA pro klima spěje do finále. Materiály jsou dostupné na webu

O klimatické změně dnes slyšíme ze všech stran. Zorientovat se ve všech těch informacích, více či méně znepokojujících scénářích, nedokáží mnozí dospělí, natož děti. Právě proto se program Recyklohraní aneb Ukliďme si svět v projektu EKOABECEDA pro klima věnuje metodické podpoře pedagogů a jejich prostřednictvím pak osvětě mezi žáky a studenty ve školách. Hlavni motto realizačního týmu zní: Jdeme na to prakticky, pozitivně a hravě!

Po téměř dvou letech projekt spěje do finále. Nabízí se tedy ohlédnutí, zdali se Recyklohraní podařilo podpořit učitele, aby se jim lépe vyučovalo o příčinách a dopadech klimatické změny, a zda přitom nerezignovali na své původní přesvědčení, že to musí nejen pedagogy, ale především pak žáky a studenty, bavit. Laťku si Recyklohraní zvýšilo navíc tím, že se zaměřilo už i na děti v mateřských školách, dále pak na žáky základních škol a studenty středních škol a odborných učilišť.

„Na začátku projektu jsme vnímali bariéry na straně mnohých pedagogů. Z mini ankety a při rozhovorech jsme se dozvídali, že se obávají šíře tématu, nevědí, jak ho správně uchopit, nemají dostatek materiálů, pomůcek, ale i času, aby téma mohli lépe a více zařadit do výuky,“ říká k tomu Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní, a dodává: „I pro náš tým šlo o nové téma, proto jsme šli krůček po krůčku. Nejprve jsme připravili metodickou příručku EKOABECEDA pro klima, pak výukové scénáře pro 4 věkové kategorie žáků a studentů a k tomu desetidílný seriál krátkých videí namluvených hercem a moderátorem Petrem Vackem.“

Mít k dispozici krásné a barevné metodické materiály je jedna věc, ale dosáhnout toho, že s nimi budou ve školách aktivně pracovat je věc druhá. Aby se to podařilo, vyrazilo Recyklohraní za pedagogy. Pro uvedení nových materiálů do praxe uspořádalo prezenční semináře. Záměrně se uskutečnily ve třech od sebe vzdálených lokalitách – v Praze, Hradci Králové a Olomouci – aby si účastníci mohli vybrat místo, kam to budou mít nejblíže. „Na setkáních pro nás bylo cenné, že jsme mohli materiály představit, a zároveň jsme získali zpětnou vazbu. Ta je pro nás velmi důležitá, “ dodává Hana Ansorgová.

Z hlediska zásahu se týmu velmi osvědčily webináře. Je patrné, že po covidové době jsou učitelé v online prostředí „jako doma“ a forma vzdělávacích webinářů jim šetří čas. Měli možnost se takto nejprve seznámit s výukovými materiály, následně jim Recyklohraní zprostředkovalo kvalitní lektory k různým aspektům tématu klimatické změny – nejčastěji z praxe nebo akademické sféry. Mezi nimi například Lenku Skoupou z Toulcova Dvora, Martina Kříže z Chaloupky o.p.s., Ondráše Přibylu z platformy Fakta o klimatu a mnohé další.

Ze všeho nejdůležitěji je zaujmout děti. Na ně Recyklohraní cílilo několika tematickými úkoly. Jejich princip je následující – Recyklohraní připraví zadání v adaptacích pro 4 věkové kategorie – pro mateřské školy, první a druhý stupeň základních škol a pro střední školy. Součástí je návrh aktivit, které mají žáci pod vedením pedagogů plnit. Ve školách se tak mohli například pustit do úkolů s názvy Mokřady a tajemství ztracené vody nebo Spočítej si vodní stopu aneb Krtek vám napoví. Ke všem úkolům měly školy k dispozici také tematická instruktážní videa.

Úkoly byly připravené tak, aby žáci a studenti neseděli jen v učebnách, ale vyrazili pozorovat a bádat také do přírody. Objevovali mokřady a tůňky v okolí školy, vytvářeli maketu mokřadu, hráli kvarteto s motivy mokřadních živočichů a rostlin, v zájmu neplýtvání potravinami se učili vařit ze zbytků, počítali si vodní stopu, vyplňovali pracovní listy, tvořili prezentace a krátká videa. Výčet aktivit byl pestrý a ty své si mezi nimi našly děti různého věku. „Pro nás je velkou odměnou, že pedagogové s našimi materiály aktivně pracují. Vidíme to na dokumentaci, kterou nám ze škol posílají a zároveň i z emailové, telefonické či osobní komunikace. Těší nás, že nejenže využívají naše návrhy aktivit, ale mnohde si kreativně vymýšlí další. A to je přesně to, co potřebujeme – chceme pedagogy podpořit a inspirovat. Ukázat jim, že vyučovat o klimatické změně je nejen potřebné, ale může být i zábavné,“ dodává Jana Čechová, členka realizačního týmu Recyklohraní a také autorka metodické příručky EKOABECEDA pro klima.

Jaký je tedy recept Recyklohraní na úspěšné vzdělávání o změně klimatu? Věcně a srozumitelně popsat příčiny klimatické změny, ukázat, jak se dotýkají také naší České republiky, a v neposlední řadě podpořit děti v tom, aby se zmírňováním příčin změny klimatu začaly samy u sebe, třeba tím, že nebudou zbytečně plýtvat jídlem a vodou, budou třídit odpad, méně jezdit autem a více pěšky nebo na kole a také že se budou zajímat o prostředí kolem sebe a používat kritické myšlení.

Projekt EKOABECEDA pro klima probíhá od září 2021 do června 2023 a je podpořen z Norských fondů.

Veškeré materiály jsou dostupné na webu Recyklohraní. Pokud byste měli zájem o upřesnění, kontaktujte nás na našich kontaktech.

Zpět

Spoluorganizátoři

   Partneři programu

COOKIES
Recyklohraní potřebuje Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby Vám mimojiné mohl ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko Přijmout vše.
Přijmout vše
Souhlas můžete odmítnout zde.