Novinky a aktuality

Děti se při plnění úkolu dozvěděly, jak velký dopad mají mobily na životní prostředí

Prostřednictvím úkolu Lovci a sběrači aneb Mamutí dopad mobilů na životní prostředí jsme nabídli žákům a studentům možnost nahlédnout na výrobu, využívání, šetrnou spotřebu a recyklaci mobilních telefonů trochu jinak. Od prosince do ledna se do jeho plnění se zapojilo 220 škol a v nich 4 162 žáků či studentů.

Při tvorbě úkolu jsme se v Recyklohraní snažili, aby zadání přinášelo dětem nejen ponaučení, ale i zábavu. V první části jsme vyzvali žáky a studenty, aby se proměnili v LOVCE A SBĚRAČE a ve svém okolí posbírali (= ulovili) vysloužilé mobilní telefony, které se nejčastěji nachází v pravěké jeskyni zvané šuplík, a odnesli je do školy. Aby je měli kde ukládat, než je odešlou k recyklaci, společně pro ně měli vytvořit sběrnou nádobu. Ideálně s motivem pravěku a našich předků :-). Ale nebylo to podmínkou.  

V druhé části úkolu jsme žákům a studentům přiblížili, jaké množství materiálů, tedy i nerostných surovin, musí být zpracováno při výrobě 1 mobilního telefonu. A také kolik energie je k tomu potřeba vynaložit. Jsou to skutečně velké čili mamutí hodnoty, a proto v obecných informacích i v pracovních listech  jsme použili přirovnání s mamuty a bizony, kteří sloužili k obživě pravěkým lidem. Snažili jsme se dětem názorně ukázat, že mnohem šetrnější je k výrobě nových produktů využívat materiály získané recyklací. A ještě důležitější je vsadit na rozumnou spotřebu. To se týká rovněž mobilních telefonů – i děti a studenti by měli vědět, jak důležité je se o ně dobře starat, aby jim déle vydržely, a oni pak nezatěžovali přírodu tím, že si každý rok budou pořizovat nový telefon.

Abychom dětem úkol snáze přiblížili, připravili jsme k němu instruktážní video – k dispozici zde

Z 220 škol, které se do plnění úkolu pustily, jich 45 plnilo zadání pro MŠ, dalších 93 pro 1. stupeň ZŠ, 76 pro 2. stupeň ZŠ a 6 škol plnilo zadání pro SŠ. Celkem se zapojilo 4 162 žáků či studentů. Nad plněním úkolu strávili žáci a studenti dohromady minimálně 318 hodin - pravděpodobně však více, protože 37 škol uvedlo, že plnění úkolu věnovaly více než 120 minut. Do celkové statistiky je však u nich započítána jen hodnota 120 minut. Ze našich statistik dále vyplývá, že 8 škol věnovalo úkolu 30 minut, 36 škol pak 45 minut, 30 škol 60 minut, 66 škol 90 minut, 43 škol 120 minut a jak již bylo zmíněno 37 škol se úkolem zabývalo déle než 120 minut. Z toho je patrné, že tento úkol vyžadoval delší časovou dotaci. Dvě a více vyučovací hodiny (tedy 90 minut a více) se mu věnovalo 148 škol, tj. více jak 2/3 zapojených škol. Zhruba 17 % škol se však úkolem zabývalo déle, než 2 hodiny (120 minut) – soudíme, že to mohlo být také v rámci projektových či tematických dní.

Spoluvyhlašovatelem úkolu byla nezisková společnost Remobil, která zároveň pořádá i sběrovou kampaň Starý mobil pro Remobil (výsledky během pár týdnů oznámíme).

Tento osvětový úkol je také součástí projektu Myslíme jinak! Neplýtváme, omezujeme tvorbu odpadů spolufinancovaném Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí (SFŽP ČR – NPŽP – 1/2021_6.1.A projekt č. 1210100048).

 

 
Zpět
 
Zpět

Spoluorganizátoři

   Partneři programu