Novinky a aktuality

Do plnění úkolu s Plýtvákem šatním se zapojilo 440 škol. Děkujeme!

Velkou radost nám udělalo, jak aktivně se školy zapojily do prvního letošního osvětového úkolu. Ze 440 škol nám přišlo 570 splněných zadání. Úkol plnilo 11 389 žáků či studentů.

V úkolu Po stopách Plýtváka šatního jsme se věnovali oblékání. Je to velmi důležité téma! Naše oblečení, boty a bytový textil představují zátěž pro životní prostředí. Jejich výroba je spojena s velkou spotřebou energie, vody a také s jejím znečištěním plynoucím z používání chemických postřiků při pěstování plodin. K tomu připočítejme uhlíkovou stopu dopravy těchto výrobků – často z druhého konce planety.  Při praní oblečení ze syntetických materiálů se do vody uvolňují mikroplasty. Negativní jsou i dopady jejich likvidace, když už je nepotřebujeme. Neměli bychom však zapomínat ani na etické aspekty oděvní výroby v chudých rozvojových zemích.

Ale dost špatných zpráv. Pro řešitele úkolu jsme měli i dobrou zprávu! Každý z nás může svým životním stylem a správným nastavením hodnot přispět k tomu, že NEBUDEME OBLEČENÍM PLÝTVAT. Prostřednictvím hravých aktivit se žáci a studenti stali součástí pátrání po stopách Plýtváka šatního, pojmenovávali nesprávné návyky a seznámili se s jednoduchými způsoby, jak si oblečení pořizovat a využívat udržitelným způsobem.

Vedle toho, že se žáci a studenti dozvěděli zajímavé informace, mohli si vyzkoušet SWAP, módní přehlídku, vyrobit si nákupní tašku ze starého trička nebo zorganizovat sbírku použitého šatstva. Vítané také bylo, když starší žáci a studenti téma zpracovali do podoby prezentace, videa, podcastu nebo článku, který využili na školním webu či v časopise. Aktivit jsme záměrně navrhli pestré spektrum – ve školách se nemuseli se pouštět do všech, záleželo na časových a dalších možnostech. Pro děti v MŠ jsme do úkolu zapojili kočičku a pejska z pohádky od Josefa Čapka, kteří dětem připomněly, jak se spravují roztržené kalhoty.

Abychom dětem téma a úkol snáze přiblížili, připravili jsme k němu instruktážní video (zde).

A jak to dopadlo?

  • Do plnění úkolu se zapojilo 440 škol, od kterých přišlo 570 dokumentací ke splněnému zadání, z toho 122 plnilo zadání pro MŠ, dalších 261 pro 1. stupeň ZŠ,
    160 pro 2. stupeň ZŠ a 27 škol plnilo zadání pro SŠ.
  • Celkem se zapojilo 11 389 žáků či studentů.
  • Nad plněním úkolu strávili žáci a studenti dohromady minimálně 755 hodin – pravděpodobně však výrazně více, protože 92 škol uvedlo, že plnění úkolu věnovaly více než 120 minut. Do celkové statistiky je však u nich započítána jen hodnota 120 minut.
  • Ze statistik dále vyplývá, že 37 škol věnovalo úkolu 30 minut, 131 škol pak 45 minut,
    88 škol 60 minut, 154 škol 90 minut, 68 škol 120 minut a jak již bylo zmíněno 92 škol se úkolem zabývalo déle než 120 minut. Z toho je patrné, že úkol nabídl různé možnosti, jak ho školy mohly plnit, a některé mu věnovaly i delší časovou dotaci.

Zpět

Spoluorganizátoři

   Partneři programu

COOKIES
Recyklohraní potřebuje Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby Vám mimojiné mohl ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko Přijmout vše.
Přijmout vše
Souhlas můžete odmítnout zde.