Novinky a aktuality

Jak na to? Pedagogové se s Recyklohraním vzdělávají, jak učit o klimatické změně

Čtyři desítky pedagogů se v Praze školily, jak vysvětlit dětem, co je to klimatická změna, proč a jak k ní dochází, jaký vliv na ni máme my lidé a co bychom měli dělat doma, ve školách, ale také v obcích a městech, abychom negativní důsledky klimatické změny zmírnili nebo se na ně lépe připravili.

Vzdělávací akci pořádal program Recyklohraní aneb Ukliďme si svět a uskutečnil se v novém inovativním environmentálním centru Green Table skupiny Veolia v pražském Florentinu. Pražský seminář navázal na předchozí dva, které se koncem listopadu konaly v Hradci Králové a Olomouci.

Na všech třech akcích Recyklohraní představilo svou novou metodickou příručku pro pedagogy s názvem EKOABECEDA pro klima a spolu s ní stejnojmenné výukové scénáře pro čtyři věkové kategorie žáků a studentů – pro mateřské školy, první stupeň základní školy, druhý stupeň základní školy a střední školy. Komplet materiálů ještě doplňuje 10dílná série krátkých videí, které pro Recyklohraní namluvil herec a moderátor Petr Vacek. Výukové materiály, tematická videa i semináře byly podpořeny grantem z Norských fondů a rovněž vodárenskými společnostmi ze skupiny Veolia. Také díky vstřícnosti Veolie se pražský seminář mohl uskutečnit v nových, teprve letos na podzim otevřených prostorách Green Table, které fungují na principech cirkulární ekonomiky.

Recyklohraní podporuje pedagogy při výuce o klimatické změně

Dlouhodobě se Recyklohraní věnuje tématům třídění a recyklace, předcházení vzniku odpadů a šetrná spotřeba vody. Ve školách organizuje sběrové kampaně, pro pedagogy připravuje metodické materiály, výukové scénáře, semináře a webináře a pro žáky a studenty osvětové úkoly a tematická videa a vzdělávací programy.

„Zapojit se do metodické podpory tématu klimatická změna bylo pro nás přirozenou volbou. Hledali jsme jen cestu, jak být pedagogům co nejvíce prospěšní,“ říká Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní, a dodává: „Proto vznikl celý komplet materiálů, které jsou vzájemně provázány.  Nabízíme aktivity pro děti už od mateřských a základních škol až po studenty středních škol. Stavíme na základních a praktických informacích, uvádíme konkrétní příklady a tipy, snažíme se být pozitivní a inspirovat učitele i děti, aby současnou situaci vnímali jako výzvu a příležitost.“

Pedagogové považují téma klimatické změny za důležité, ale jen těžko v osnovách hledají prostor, kam ho zařadit

Pedagogové si na vzdělávací akci například vyzkoušeli pokus imitující, co se s hladinou oceánů děje, když tají pevninské ledovce, sestavovali myšlenkovou mapu na téma využití pravidel 6R trvale udržitelného života nebo se seznámili s aktivitou pro mladší děti s názvem Duch stromů. Zpětná vazba od účastníků byla pozitivní – dle jejich spontánních reakcí jim materiály od Recyklohraní dobře poslouží ve výuce. Co však mnozí zmiňovali, je, že se jim pro environmentální vzdělávání ve vyučovacích plánech jen těžko hledá odpovídající časový prostor. Někteří pedagogové proto materiály využívají i ve volnočasovém vzdělávání žáků a studentů.

Stále více lidí si uvědomuje, že je potřeba věnovat klimatické změně větší pozornost

V souvislosti s hlavním tématem semináře Marcela Dvořáková, výkonná ředitelka komunikace skupiny Veolia, připomněla nedávný celosvětový průzkum, který společnost Veolia realizovala ve spolupráci s agenturou Elabe. Podle jeho výsledků zpochybňování změny klimatu již není na pořadu dne. Stále častější zkušenosti s „nenormálními“ jevy poskytly důkaz, po kterém někteří lidé volali, zatímco jiní po několik desetiletí odmítali varování vědy. V současné době je 90 % Čechů přesvědčeno, že probíhá klimatický rozvrat. Na druhou stranu Češi patří mezi nejvíce skeptické národy a nedovedou si představit, že by se reálně měli zapojit do ekologické transformace. V ČR, stejně jako například ve Francii, Belgii, Finsku či Německu, převažují pochybnosti (51 %) a rezignace (10 %) nad tím, zda je možné klimatickou změnu a znečištění životního prostředí omezit.

Recyklohraní děkuje za podporu

Metodická příručka Ekoabeceda pro klima a scénáře výukových lekcí vznikly v rámci stejnojmenného projektu, který probíhá od září 2021 do června 2023 a je podpořen z Norských fondů, které přispívají k ochraně životního prostředí České republiky a pozitivně ovlivňují kvalitu života obyvatel. Cílem Norských fondů je zároveň přispívat ke snižování hospodářských a sociálních rozdílů v Evropském hospodářském prostoru a posilovat spolupráci mezi Norskem a Českou republikou.

Ekoabecedy z dílny Recyklohraní

Metodickou podporou pedagogů se Recyklohraní zabývá dlouhodobě. Formát tematických příruček doplněných o výukové scénáře a přílohy již zpracovalo pro 7 témat. Všechny jsou k dispozici na https://recyklohrani.cz/cs/ekoabeceda/. Zabývají se šetrnou spotřebou vody, předcházení vzniku odpadů, obecně environmentální výchovou, tříděním a recyklací vysloužilých mobilních telefonů, baterií a elektrospotřebičů.

Zpět

Spoluorganizátoři

   Partneři programu